Bekkenfysiotherapie

De bekkenfysiotherapeut richt zich op mensen met problemen in het gebied van bekken, buik, bekkenbodem en lage rug. Dit kunnen zowel vrouwen, mannen als kinderen zijn.

De spieren in dit gebied zijn van groot belang in ons houdings- en bewegingsapparaat. Lage rug- en bekkenpijn, kunnen mede veroorzaakt worden door niet goed functionerende bekkenbodemspieren.

Een verstoorde functie van de bekkenbodemspieren kan leiden tot obstipatie, ongewild verlies van urine en/of ontlasting of moeite met plassen en ontlasten. Ook kunnen klachten ontstaan als pijn in de onderbuik, in de bekkenbodem of bekkenpijn, bijv. tijdens  de zwangerschap. Obstipatie, seksuele problematiek, gevolgen van verzakking, problemen na urologische of gynaecologische operaties behoren ook tot het aandachtsgebied van de bekkenfysiotherapie (bekkenfysiotherapeut).

De bekkenfysiotherapeut helpt bij het leren herkennen en trainen van de spieren rondom het bekken en maakt soms gebruik van speciale apparatuur om de activiteit van de bekkenbodemspieren te meten en dit voor u inzichtelijk te maken.

Er is een samenwerkingsverband met een collega, ook aangesloten bij het fysiotherapeuten collectief Fysie op Therapie, die beschikt over echografie om objectief inzicht te krijgen in de spierfunctie van de diepe buikspieren. Van deze mogelijkheid kan u gebruik maken indien dat wenselijk wordt geacht.

De bekkenfysiotherapeut informeert (adviseert) over toiletgedrag, drink- en eetgedrag, situaties voor operatieve urologische en gynaecologische ingrepen en ondersteunende hulpmiddelen zoals incontinentiemateriaal of een bekkenband.

Praktijk Movere
Nieuwe Akkers 18